29 oktober 2010

Om Arkelsten, Shell samt Moderaternas framtidsfientliga rörelse

Jaha, då landar jag emellanåt i flug- och dagsländeträsket trots allt. Inte mycket att göra.

Bild hämtad från politikerbloggen.se
Gustav Fridolin ifrågasätter, i en artikel i Expressen, Sofia Arkelstens integritet när det gäller jätten och det multinationella oljebolaget Shell, som många gånger har slagit världen med häpnad med anledning av deras svinerier bland annat i tredje världen. Jag tycker att kritiken är helt befogad. 

Utöver det så vill jag bjuda på en liten anekdot. I början av 2000-talet så ordnade jag såsom ordförande för Fältbiologerna Sthlm city en manifestation tillika demonstrationståg för cyklism och kollektivtrafik med påföljande debatt i samma tema på Södermalmstorg. Jag vill nu, snart tio år senare, tacka Vänsterpartiet än en gång för att de tog sig tid och medmänsklighet att låna ut sitt högtalarsystem till oss. Till manifestationen kom drygt hundra människor och jag vill minnas att stämningen var rätt skön där vi drog fram genom stan med våra naturligtvis fyndiga paroller och slagrop.

Bild hämtad
från politikerbloggen.se
Till debatten slöt samtliga kommunfullmäktigepartier upp med varsin representant, och jag agerade moderator. Sofia Arkelsten var i egenskap av moderaternas representant den som hårdast ifrågasatte att Stockholm skulle behöva satsa på att bygga ut cykelbane- och cykelvägnätet. Jag kan till och med citera henom med "jag skulle aldrig cykla genom sta'n - det är alldeles för farligt" vilket uppenbarligen skulle tolkas som att folk gör mycket bättre i att åka bil än att cykla. Den som säger något sådant har tydligen missat hela poängen med cykelbanor och -vägar. Strax därefter sade hen något än mer frapperande med "nej, vi behöver inte mer cykelbanor inne i stan; folk flyttar ju till Stockholm för att de vill ha storstadslivet". Går det att tolka på annat vis än att vi underförstått som storstadsvarelser med glädje söker oss till bilar, avgaser, asfalt och betong?! Och jag som trodde att det i första hand handlade om möjligheter till arbete, utbildning och socialt liv, ja, till och med en sådan sak som nattliv. Jag är väl ute och cyklar, som vanligt...

Dessa två citat ovan tycker jag egentligen talar för sig själva, men om någon kommentar ska ges så är det att det visar på en synnerligen skev och insnöad verklighetsuppfattning. Att en sådan person varit exempelvis miljötalesperson är ju väldigt talande för hur Moderaterna fungerar som parti. Jag önskar verkligen att folk såg igenom deras lögner om att "värna miljön" och att vara ett "arbetarparti" och så vidare.

Moderaterna är framtidsfarliga. Det är en typisk sådan rörelse som förstör för flertalet för att de redan besuttna och privilegierade ska få det ännu bättre. De borde verkligen skämmas ögonen ur sig. Det lustiga är att de inte gör det. Politik är ju ett populistiskt spel som har mer att göra med marknadsföring än verklig övertygelse, det vet ju alla, eller hur?...

2 kommentarer:

  1. Mycket läsvärt och tänkvärt här även om jag inte håller med om allt.

    Jag håller med om att medias val av färg på SD kunde varit bättre. Brunt hade passat bra tycker jag.

    Vad gäller cykelbanor så kan jag bara hålla med att Stockholm behöver rusta upp (mest) och bygga ut (lite grann) sina cykelbanor. Det är
    inga stora problem att cykla från ytterområdena in mot stan, men på de mest centrala öarna är cykelbanorna rent ut sagt farliga. Cykelbanor borde aldrig ligga så nära en bilväg att man riskerar bli överkörd om man blir tvungen att väja för något på cykelbanan. De behöver bli bredare och separeras bättre från biltrafiken.

    På det stora hela tycker jag dock att cykeltrafiken fungerar bra och att CityBikes Alvedon-cyklar berikar möjligheterna för stans invånare rejält. Synd att de inte finns lite längre ut bara. Företaget CityBikes (http://www.citybikes.se/sv/) fungerar även som
    ett bra exempel på att även miljöarbete går att driva i företagsform. Jag hoppas de har ett
    brett stöd i kommunfullmäktige (för att få finnas kvar och fortsätta erbjuda cyklar i innerstan) när de söker tillstånd för utbyggnad.

    En sak är det dock jag måste säga, där jag förstår att vi troligen får enas om att vara oense. Ett lands ekonomi styr hårt över vad landet kan göra i miljöarbetet och länder som nu är i djup kris (tänker främst på Grekland och Spanien) kommer inte kunna ta någon större
    miljöhänsyn de närmaste åren... Sverige har förbättrat sin ekonomi och kan därmed ta ett större miljöansvar, men vi får inte rasera vår
    ekonomi genom ett för starkt miljöarbete. Det är genom samarbeten vi kan komma långt, med enstaka insatser försvinner snabbt effekterna. I
    EU-valet är det därför viktigare att rösta grönt än till Riksdagen eftersom det är genom miljösamarbeten med resten av Europa som vi kan
    få till en varaktig positiv förändring. Den lilla människan måste även dra sitt strå till stacken, så jag tycker det är bra att du skriver om detta (det gör dina läsare lite mer medvetna!), men jag tror inte på att Sverige själva skall genomföra stora miljöprojekt utan stöd - dessa kommer bara ge andra länder utrymme att förstöra miljön mer.

    Politiker i Sverige är inte på något sätt omutbara och som man lätt ser om man tittar i medias arkiv så tas mutor i olika former emot av politiker från alla partier. Frågan är nog snarare var gränsen skall gå. Själv hade jag hellre läst om frågor som skall tas upp och beslut som tagits än den här sandlådedebatten som tredje statsmakten nu publicerar som stornyheter. Om jag som ickepolitiker blir bjuden på ett seminarium så tackar jag ja eller nej beroende på förväntat innehåll, inte på grund av resan eller hotellet. Att kalla det muta när det är en politiker är tveksamt, speciellt som en politiker har råd att åka iväg på en resa som denna flera gånger i månaden om de har lust. En politikers åsikt skall inte kunna köpas, men en politiker måste ju fortfarande få skaffa information från olika håll innan ett beslut skall tas eller en åsikt föras fram?

    Avslutningsvis måste jag återigen påpeka att jag uppskattar den tänkvärda och läsvärda bloggen!

    SvaraRadera
  2. Tack, Stefan, för din värdefulla och digra kommentar!

    Får lov att svara kort, då tiden är ännu kortare. ;-)

    Tar det viktigaste. Jag tror på att Sverige både kan och bör agera som ett gott exempel gentemot omvärlden, såsom exempelvis Sverige liksom Kalifornien gjort tidigare. Det driver faktiskt på utvecklingen runt om oss. EU begränsar våra möjligheter starkt på den punkten. Jag är därför för ett utträde ur EU-apparaten, då den är alltför styrd av top-down-scenarier och marknadsliberala krafter. Begränsandet av våra möjligheter överstiger vida den minimala påverkan som vi kan göra inom ett sådant gargantianskt system.

    EU:s miljöhänsyn är lite grann av en chimär. Lite skrap på ytan. Många fina ord. Väldigt lite konkret, betydelsefull handling. Centralt för EU är ekonomismen, storskaligheten och korporativismen. Nog talat om det.

    När det gäller miljö så är världen i kris. Utan miljö kan vi inte leva. Ett enkelt samband som borde få folk att vakna. De flesta sover vidare, förmodligen för att döva samvetet.

    CityBikes är skitbra. Smidigt och populärt. Så det lär med säkerhet se en fortsättning.

    Angående korruption så brukar jag dela upp det begreppet i öppen och dold korruption. Dold är det vi anser vara fult och olagligt idag, såsom mutor, medan öppen korruption är att hänföra till fantasilöner och lagliga förmåner.

    En riksdagsledamot som Arkelsten har råd 180 gånger om att åka ner till Rivieran. Hen kan gott stå för sina omkostnader själv istället för att låta sig bjudas. Det skulle visa på integritet och vilja till omutbarhet. Nu valde hen att vara girig och snål istället och glassa på andras bekostnad. När hen sedan i sitt ämbete försvarar Shells verksamhet och lovordar dem, så kan det inte vara annat än suspekt. Tummen ner, säger jag bara.

    Jag håller dock helt med dig om att media ofta borde fokusera sina strålkastare såväl på viktigare som djupare mål.

    Ber om ursäkt om jag låter lite hård här, men jag skriver förbannat snabbt bara. Har inte utrymme till finkänslighet. ;-) Jag menar dock inget illa och tycker att det är helt ok att vi uppenbart tänker olika om en del saker.

    Stort tack för din positiva kritik! Den värmer! :-)

    SvaraRadera