28 oktober 2010

Det strålar en stjärna

Jag erkänner, jag har ett antal låtar på lager. Jag lovar att inte lägga upp allt här på en gång. Det skulle bli för mastigt. En del av materialet befinner sig i samma kategori som Nu är det jul igen, medan annat även har nyskriven musik. Texten är i stort sett alltid egenhändigt ihopsnickrad, ibland med inspiration från eller i samverkan med andra.

Här kommer i vilket fall en vackrare variant av Det strålar en stjärna, där jag skrivit texten och musiken är den traditionella av Ruben Liljefors.

Neonskyltar på Blackebergs torg
februari 2009
Foto: Tomas Westberg
det står en neonskylt

det står en neonskylt förunderligt blid
och tecknar sitt budskap i natten
den lyser och blinkar i tid och otid
och speglar sin skönhet i vatten
när dagen den gryr
och bekymren oss flyr
ja, då tröstar oss tanken
att nå’n annan oss styr
så nu lever vi
i neonskadad epilepsi

Munkedals pappersbruk
Foto: Selma Sahlberg
det står en svart skorsten så ståtlig och fin
och sprider sin andedräkt vida
den pustar och stånkar för din skull och min
att vi välfärdens vingar må rida
vi ska producera
till max och se’n mer
ja, då tröstar oss tanken
att vi föder än fler
så nu lever vi
i illusionens prylmagi 

det går en gestalt täckt av ärgade sår
och kastar sin skugga på världen
Äger vi tingen
eller äger tingen oss?
hen nickar och bugar så gott det förslår
och griper ditt hjärta för färden
att köpa sig lycka
är lätt kan vi tycka
ja, då tröstar oss tanken
hur lätt är att hyckla
så nu lever vi
i en mardröms fantasi






En skum gestalt...
Kanske en mäktig VD? Gissa bolaget! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar