24 januari 2011

Att göra en trulp

Niclas Persson
Att göra en trulp? Jag får i första hand tillstå att mina föräldrar trots allt var först när det gällde att göra en trulp. När det gäller bevingade ord så myntade däremot Niclas Persson häromdagen uttrycket "att göra en trulp". Det är för mig något att vara hedrad över, eftersom det ju i sak handlar om mod och att våga ställa upp för den större sakens skull. Trots att det är att lägga sig själv på offeraltaret.

Arthur C Doyle (1859-1930)
Som jag tidigare sagt så är jag fullt medveten om vilken sannolikhet det är att jag blir vald som språkrör. Jag är emellertid sådan att jag hellre spelar schack än måltips eller roulette. Som den finurliga Sherlock Holmes myntade (eller snarare Arthur Conan Doyle) så är det sanningen vi har kvar efter att vi reducerat bort det omöjliga, hur osannolikt det än kan verka. Visst är kopplingen till sammanhanget något vildvuxen, men bör helst tolkas som humoristiskt underfundig.

Pierre Ringborg
Yuri Silva
Det finns även andra som tagit upp tråden i bloggosfären. De jag hittills känner till som skrivit om just "att göra en trulp" är Pierre Ringborg, Yuri Silva och Erik Thor.
Erik Thor

2 kommentarer:

  1. Du har precis vunnit min röst! Är själv "mörkgrön" eller "djupt grön" eller vad man vill kalla sig. Så du har min röst.

    SvaraRadera
  2. Tack, Dogge! Fortsätt med det djupgröna. Det är viktigt. Vet också att insikten om världens tillstånd inte är något som är flyktigt lättvindigt. Kris och möjlighet. Den gröna samhällsomställningen är helt nödvändig, och den handlar om långt mer än enbart energiomställning. Det är samhällsfundamenten som är i gungning.

    SvaraRadera