16 februari 2011

Pressmeddelande språkrörskandidatur

Lägger nu upp pressmeddelandet som jag skrev ihop med anledning av att jag beslutade mig för att kandidera till språkrör. Skånska Dagbladet var snabba och tog in nyheten samma dag, medan Dagens Nyheter väntade till efter julhelgen och ringde då upp för en ingående telefonintervju.
Pressmeddelande 2010-12-23
För omedelbar publicering

Julklapp till Miljöpartiet!

Joakim Pihlstrand-Trulp (Mp) ställer upp som språkrörskandidat för Miljöpartiet de Gröna.

- Jag tror att många skulle vilja ställa upp, men inte gör det för att de är rädda för att göra sig löjliga. Eftersom jag varken är karriärist eller har någon vidare prestige att förlora så svarar jag "visst, gärna det" när det finns personer som vill nominera mig, säger Joakim Pihlstrand-Trulp.

För en av språkrörsposterna finns det idag ett flertal presenterade kandidater. För den andra har tills nu endast en kandidat givit sig till känna, nämligen Gustav Fridolin (Mp).

- Jag känner naturligtvis till Fridolin-effekten och förstår mycket väl att Gustav är klar storfavorit i alla varianter, erkänner Joakim Pihlstrand-Trulp.

- Som jag ser det så handlar mitt största och viktigaste bidrag till partiet om det raka, ärliga och modiga. Jag är för Miljöpartiet vad Miljöpartiet vill vara gentemot de övriga partierna. Därför vore det särskilt bra om jag fick förtroende att vara en av Miljöpartiets gröna lyktor, säger Pihlstrand-Trulp.

- Miljöpartiets viktigaste förändringsmöjlighet ligger i att medvetandegöra människor och väcka deras tankar. Opportunism och manipulation är något som vi vanliga människor är redigt trötta på, och Miljöpartiet måste våga vara ett verkligt alternativ, menar Joakim Pihlstrand-Trulp.

Joakim Pihlstrand-Trulp framhåller att kandidaturen inte är någon misstroendeförklaring gentemot Gustav Fridolin.

- Jag har stor respekt för och gillar Gustav och vet att hen kommer att kunna axla den gröna manteln, trots de högt ställda förväntningarna. Det ligger ändå något i att Birger Schlaug och Maria Wetterstrand var helt otippade som språkrör. De växte minst sagt med uppdraget och blev två av Miljöpartiets i särklass starkaste språkrör, säger Pihlstrand-Trulp.

- Som politiskt stjärnskott så har Gustav inga problem med att redan nu göra sin röst hörd. Det är därför rimligt att någon annan får chans att bli språkrör, om nu fler spelare behövs på planen. Vi har många potentiellt utmärkta språkrör, tillstår Pihlstrand-Trulp.

- Att endast ha en valmöjlighet i ett val skulle kännas pinsamt och ungefär som Kommunistiska partiet i Sovjet. Särskilt gäller det för oss gröna som värnar om demokrati mer än några andra. Trots risken för skuggval, så vill jag uppmana andra att också kandidera, säger Joakim Pihlstrand-Trulp.

För frågor och ytterligare information kontakta:
Joakim Pihlstrand-Trulp
0736 85 09 00
trulpen@mp.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar