15 februari 2011

Språkrörsutfrågning i Stockholm

Foto: Fredrik Hjerling
Bakre: Tina, Gustav, Torbjörn, Joakim
Främre: Mikaela, Bodil, Akko, Annika, Gunvor, Åsa
En utfrågning av språkrörskandidaterna ordnades söndagen 13 februari av Miljöpartiet i Stockholm. Intresset inför evenemanget var så stort att arrangörerna såg sig tvungna att byta lokal två gånger från Miljöpartiets kansli på Pustegränd till hotell Scandic Malmen till Debaser Medis. Nära 200 intresserade kom och lyssnade till vad kandidaterna hade att säga och fick även chans att ställa frågor. Moderatorerna Magda, Carl-Martin och Åsa skötte frågorna på trevligt och schysst vis.

Foto: Fredrik Hjerling
För mig var det roligt och givande att vara med. Jag fick också många positiva kommentarer efteråt över att jag vågar vara systemkritisk och tala om ideologisk förankring, social rättvisa, demokratisering och tillväxtkritik. Det är förstås glädjande för mig och jag tackar för stödet.

På sin blogg nämnde Akko frågan om att leva som en lär. Också jag räckte upp handen på den frågan och för min del är det något jag gör som bland annat resurshushållsam konsumtionsminimalist, helvegetarian, naturvän, hemmaförälder, djurvän, pacifist, ekvivalist/feminist, miljöivrare och ekologist. Somliga värdesätter det och ser det som positivt, andra talar mer i termer av jante. Jag tycker att det är något som är viktigt, dels i sig självt men också för att det ger trovärdighet.

Sedan är det kanske intressant med frågan om etnisk bakgrund. Vi har alla olika historia och erfarenheter. Själv så är jag född i Kuala Lumpur, Malaysia, av en svensk och en österrikisk förälder och bodde som barn även nära två år i Malawi i Afrika. Jag har under ett år levt i Visaginas (arbetarstad till kärnkraftverket Ignalina), Litauen, där jag arbetat som volontär med miljö och ungdomar. Jag och sambon Dace (som är från Lettland) tog även chansen att bo över vintern 2006/2007 drygt fyra månader i Uruguay medan vi var föräldralediga.

Jag har aldrig varit rik på pengar, men har tack vare min ena förälder haft förmånen att kunna resa runt i världen där jag under min senare uppväxt och som vuxen rest runt i bl a Argentina, Bosnien-Hercegovina, Brasilien, Estland, Finland, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Malaysia, Namibia, Nya Zeeland, Ryssland, Schweiz, Serbien, Slovenien, Tanzania, Thailand, Tjeckien, Tyskland, Uruguay, USA och Österrike. På resorna har jag sällan följt upptrampade stigar. Kanske är det beroende på de här erfarenheterna som jag faktiskt inte ser mig som svensk, trots att jag mestadels vuxit upp i Stockholmsförorten Enebyberg med en ensamstående förälder och ett syskon. Jag känner mig i första hand som världsmedborgare, eller jordling som jag ibland skämtsamt uttrycker det.

Utfrågningen är inspelad av Åke Askensten och finns bland annat upplagd som sex videoklipp på Yuotube, vilka jag länkar till här nedan. Hela utfrågningen är förstås intressant. Siffrorna anger de tidsintervall där jag talar.

Foto: Fredrik Hjerling
Del 1    8:00-8:55
Del 2    0:15-5:00 och 22:45-23:55
Del 3
Del 4    17:05-18:00
Del 5    2:30-3:45
Del 6    4:10-4:55

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar