26 april 2011

Kärnkraftsdemonstration

Eduardo Hornos Ledoux (gul skjorta)
Med anledning av att det idag var 25 år sedan härdsmältan i Tjernobyl, Ukraina, så var vi ett antal brinnande själar som höll en demonstration mot kärnkraft. I samma veva (fast mer på ett hörn) gällde det naturligtvis också ett ställningstagande mot kolkraft, naturgas och olja.

Artíga, Dace och Torun
Det vi demonstrerade för var energigenerering genom vind, vatten och sol. Naturligtvis under förutsättning att etablering inte förstör miljön. Hållbar, förnyelsebar energi således.

Torbjörn Gannholm
Språkrörskandidatskollega
Jag var där tillsammans med några tusen andra. Exakt hur många vi var vet jag inte. Frågan är om någon vet, men vissa kvalificerade gissningar har säkert gjorts. Får säkert läsa om det i media imorgon.

Kerstin Dreborg och Roland von Malmborg
och i bakgrunden står Lars Ohly
Föga förvånande så var jag bekant med ganska många som var på plats. Miljörörelsen är inte fasligt stor förstås. Här är några foton som fångat några av dem på bild.

Jag med Artíga på axlarna
Intressant nog så hade Greenpeace ställt som krav att inga "politiska" talare skulle ges plats. Eduardo hade i ett tidigt skede ordnat Akko Karlsson som konferencier och frågat mig om jag kunde hålla tal. Inget av det blev alltså av.

Ganska menlöst krav egentligen. Under demonstrationen kunde åtminstone jag inte kunde höra ett enda tal eller en enda sång som inte var politisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar