28 april 2011

Stäm upp på stämman!

27/4 höll Vattenfall sin bolagsstämma. Med anledning av att de enligt mångas mening fortfarande satsar för mycket på naturgas, kol- och kärnkraft så var vi några stycken som utförde en sångaktion efter VD Øystein Løseths tal i stämmans inledningsskede.

Samuel Jarrick med protestplakat
Till höger skymtar Maria Loxbo
Några har meddelat mig att det är ok att stå med här på bloggen med namn, vilket alltså följer här. Vi hade delat upp oss på grupper beroende på när vi kommer in i sången. Jag sjöng tillsammans med Hannah Persson och en till i välrenommerade grupp 2. Med på aktionen var även Maria Loxbo, som jag sjunger med i Ekokören. Aktionens initiativtagare och sångledare var operasångare och tidigare talesperson för Klimataktion Samuel Jarrick.

Den icke-våldsliga manifestationen finns registrerad på Vattenfalls egen videopresentation med början ca 46m30s och slut nästan tre minuter senare vid 49m10s när vi självmant tågar ut ur salen. Ett tack till Vattenfalls produktionsledning att de inte valt att redigera bort "underhållningen".

Sången är svår att höra eftersom ljudupptagningen endast skedde via mikrofonerna framme på podiet.

Under stämman förelåg det förbud för annan film- och ljudupptagning än bolagets egen. En skälig och fristående dokumentation bör emellertid ingå i en civil olydnadsaktion. Vårt eget filmteam lyckades därför med konststycket att föreviga tillfället via en bröstficka eller liknande. Grupp 2 återfinns i vänsterkanten på visst säkerhetsavstånd från centralgrupperna:


Ljudet är lite tydligare här. Framgick det inte tidigare, så bör det nu vara klart att det är Inatt jag drömde som vi sjunger. Texten är emellertid omskriven av Samuel Jarrick och är som följer:
Inatt jag drömde något som jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var grönt på vår jord och alla utsläpp tog slut
Jag drömde om en jättesal där kolkraftsmän satt på rad
Så rev de sina bonusar och reste sig och sa:

Det finns ingen smutsig kolkraft mer och ingen kärnkraftsstress
Och ingen känner längre till det ordet CCS
På gatorna gick folk omkring och log från kind till kind
Och alla älskade solens kraft och våg och vatten och vind
Glada aktivister efter väl uträttat värv
Det var några som hade nekats tillträde till stämman med anledning av tidigare manifestationer mot Vattenfall. När vi som varit inne väl hade kommit ut så förenades vi och fortsatte manifestationen med att sjunga lite till för solande poliser. En del av dem log mot oss. Trevligt.

Vem har svalt kärnavfall från Forsmark?
Vi sjöng förstås Inatt jag drömde en gång till. En kameraperson från TV4 passade då på att spela in det, även om jag gissar att det inte riktigt nådde fram in i nyhetsflödet.

Där utanför sjöng vi även en annan sång som vi egentligen hade avsett fortsätta sångaktionen med inne på stämman. Vi missade det emellertid i det potentiella tumultet. I videoklippet ovan går det visserligen att höra att jag börjar sjunga sången när vi tågar ut, men jag valde att inte fullfölja soloinsatsen. Melodin är Nu tändas tusen juleljus. Jag har gjort den alternativa texten:


nu tändas tusen kolkraftverk
på jordens mörka rund
och miljontals ton av växthusgas
sprids ut i denna stund
och över stad och land ikväll
går jordens dystra bud
att snart orkar inte jorden mer
och då tar världen slut

nu strålar tusen kärnkraftverk
i radioaktivt härligt ljus
som lyser in med hopp om frid
i varje hem och hus
och varje hjärta, armt och mörkt
lyser upp av sig självt
med strålar av en värme blid
när härdarna har smält

nu snurrar tusen vindkraftverk
på fält och klippors häll
förnybara bränslen är melodin
för en framtid som är säll
nu hushåller vi med resurserna
och lever gott i verklig frid
fria från prylhets och maktgalenhet
och fria i vår gröna tid

Sammanfattningsvis var det enligt vår mening en lyckad manifestation gentemot Vattenfall och regeringens energipolitik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar