14 juni 2011

Om Hans Majestät

Cornelis Vreeswijk
Husgud
Till Ridarhuset
Text & musik av Cornelis Vreeswijk
Något omskriven av Joakim Pihlstrand-Trulp

kalla mig Hans, sa Hans Majestät
på danshaket Alexandra
glider jag runt med små luftiga fjät
precis såsom alla andra
Jag är en vanlig person sade Hans,
fastän jag glider omkring på distans
detta må ingen klandra
på danshaket Alexandra

hoppsan, sa Hans till sin adjutant,
hoppsan för tusan, bövlar!
stå inte där och dregla, din fjant,
på mina nya stövlar
nej du, sa Hans, kurtisanen är min
ty hen är både folklig och fin
hens pokal ska vandra
på danshaket Alexandra

de hurrar för Hans när Hans hyllas kan
och jag har inget emot hen
och enligt vad de säger så fyller hen ibland
den intelligenta kvoten
Hans läser både bokstav och tal
och Hans glädjer mången tärna på bal
dessutom shejkas fan så bra
på danshaket Alexandra

men det är det där med Hans Majestät
som jag har svårt att svälja
hen heter Hans, och så vitt jag vet
går släktnamn inte att välja
och när det står Hans Höghet i ens pass
så lägges titlarna ej bort på dass
och detta må en klandra
på danshaket Alexandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar