14 november 2012

Tillväxtens slut och jakten på en hållbar framtid

En intervju i serien En bok, en författare på Kunskapskanalen där Birger Schlaug samtalar med den fristående forskaren Björn Forsberg om hens bok Omställningens tid - tillväxtens slut och jakten på en hållbar framtid.

Det är ett underbart samtal att lyssna till. Ja, förutom att framtidsbilden i vissa perspektiv är rätt så dyster förstås. Från mitt perspektiv ser jag enbart hopp om en bättre och lyckligare verklighet om vi lyckas forma om det ekonomiska paradigmet till att baseras på balansekonomi. Faran är snarast de sociala och ekologiska kriser som det politiska målet om tillväxt till varje pris medför.

Boken vill jag läsa. Samtalet låter som Gröna partiet i ett nötskal och detsamma gäller rimligen verket som intervjun grundar sig på.

7 kommentarer:

  1. Härligt! Jag har hittat boken tillgänglig i Enskede bibliotek. Blir till att cykla dit imorgon när de öppnar. :-)

    SvaraRadera
  2. Intressant. Ta inte illa upp, men hur är det möjligt att DU inte redan läst den ?
    Nyfiken. Varför inte köpa den ?

    SvaraRadera
  3. Hehe, jag kan ju inte läsa allt på denna jord. ;-) Utifrån samtalet, så känns det visserligen som att jag har koll på allt boken tar upp, men det kan ändå vara inspirerande och belysande.

    Är säker på att den är värd att köpa. Bibliotek är utmärkta institutioner, men visst kan det vara kul att låta boken samla damm i bokhyllan eller ännu hellre låna ut den till andra. I den bemärkelsen kan det ändå vara bättre att rekommendera boken istället för att antingen inhandlas eller lånas. Ett annat skäl är väl att stödja Björn Forsberg ekonomiskt, men då kanske ett bidrag är bättre?

    Jag siktar hur som helst på att låna boken imorgon. Älskar jag den så köper jag den eventuellt.

    SvaraRadera
  4. Skrev visserligen kommentaren sent och var rätt trött just då, men var det något som var konstigt eller som jag missade? Jag älskar böcker, men ser det inte som nödvändig konsumtion. Ibland gör jag ändå undantag från min konsumtionsminimalism, eller snarare att det ingår i den då det för mig ändå blir en rationell konsumtion.

    SvaraRadera
  5. Jag har tänkt läsa den där boken ett tag nu, har inte blivit av då andra intressanta alster kommit ivägen. Tack för ännu en påminnelse, nu bär iväg till det lokala biblioteket.

    SvaraRadera
  6. Kul att höra att jag kunde bidra till att påminna/inspirera. Det är förmodligen mitt högsta externa mål här i livet. :-)

    SvaraRadera