25 mars 2014

IVVM i Budapest

Deltar i inomhus-VM i friidrott för veteraner. Ska springa 800 m och 1500 m.

Tävlingen äger rum i Ungerns huvudstad Budapest. Jag besökte staden för sju år sedan i samband med att jag hälsade på min far som bor i Wien och stannade då bara över dagen.

Anlände utan missöden Budapest i söndags. Mötte oförhappandes Johan Engholm på planet och vi gjorde därmed sällskap på resan och även färden in till stan.

Har löst boendefrågan medelst couchsurfing. Fungerar utmärkt. Lyckades sammanstråla med min trevliga värd senare på kvällen. Visst är det ett ekonomiskt sätt att resa, men de största vinsterna är sociala. Lär känna trevliga, generösa och öppensinnade människor och får även ta direkt del av den ungerska kulturen. Stabilt.

Natten till resan blev det emellertid endast en timmes sömn, så jag var lite mör första dagen i Budapest. Var nämligen tvungen att åka hemifrån kl halv fyra för att hinna till flyget som avgick kl 8.55 från Skavsta/Nyköping. Fanns endast flygbussar kl 4.10 eller 4.40 och sedan 10.00.

Hade också för mycket annat att göra för att hinna gå och lägga mig innan kl två på natten. Visade bland annat filmen Avatar i den lokala filmklubben på kvällen och det var klart först vid kl 23.

Hade jag vetat om att Johan åkte med samma flyg kunde jag ha åkt halv sju istället. Sån't är livet. Överlevde hur som helst resan, så humöret är på topp.

Registrerade mig i arenan redan i söndags. Mitt första lopp är på onsdag, så jag var onekligen ute i god tid. En avsevärd skillnad gentemot Porto Alegre i höstas där jag inte fick springa 800 m på grund av för sen registrering.

Nu var emellertid arrangörerna smarta nog att minska på byråkratin genom att ta bort ifyllande av declaration of intent. Betald anmälningsavgift och registrering på plats räcker. Stående ovation från mitt håll.

Hoppas bara att jag verkligen förstått informationen rätt om att M35 inte springer försök på 800 m på tisdagen, utan på grund av deltagarantalet börjar direkt med semi på onsdag. Tyvärr kan jag som ateist inte be till gud om saken, men försöker åtminstone att inte luta mig för starkt mot Murphys lag om alltings jävlighet (eller snarare, det som kan gå fel går fel).

Ska försöka skriva lite mer om vad som händer här nere, men lovar inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar